آزمایش غربالگری ۳ ماهه اول بارداری

آزمایش غربالگری ۳ ماهه اول بارداری

آزمایش غربالگری

شما بعنوان والدین فرزندتان شاید بخواهید با انجام آزمایش غربالگری ۳ ماهه اول بارداری متوجه شوید که آیا کودک شما در معرض خطر بیماری جدی است یا خیر؟

این آزمایش نتایج حاصل از آزمایش خون و سونوگرافی را برای ارزیابی خطر ابتلا به کودک مبتلا به سندرم داون ترکیب می کند. این آزمایش می‌تواند برخی از ناهنجاری‌ها و مشکلات دیگر را نیز تشخیص دهد و ممکن است تشخیص دهد که شما چند قلو باردار هستید. اما آزمایش غربالگری معمولاً spina bifida را تشخیص نمی دهد.

آزمایش غربالگری بطور معمول در سه ماهه اول بین هفته نهم تا هفته سیزدهم از بارداری انجام می‌‌‌‌شود.

این آزمایش بهمراه آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا آزمایشات تشخیصی بیشتری نیاز دارید یا خیر.

از آنجا که هر دو آزمایش غربالگری سه ماهه اول و دوم برای شرایط مشابه انجام می‌گردد ، توصیه نمی‌شود که هر دو را انجام دهید.

به همین دلیل توصیه ما این است که بسیاری از مادران در سه ماهه اول تست غربالگری خود را در اسرع وقت انجام دهند تا دریابند آیا بارداری و فرزندشان مشکلی دارد یا خیر.

همچنین اگر برای آزمایش غربالگری سه ماهه اول خیلی دیر اقدام کرده‌اید یا در منطقه شما این نوع آزمایش انجام نمی‌شود، ممکن است تست غربالگری سه ماهه دوم برای شما ضروری و با ارزش شود.


آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری چگونه انجام می شود؟

آزمایش غربالگری ۳ ماهه اول بارداری شامل ۲ بخش اندازه‌گیری است:

بین هفته نهم تا سیزدهم بارداری ( در حالت ایده‌آل بین هفته ۹ تا هفته ۱۲ ) نمونه ای از خون شما در آزمایشگاه پاتولوژی گرفته می‌شود. این آزمایش برای بررسی سطح ۲ هورمون در خون شما که در دوران بارداری تغییر می‌کند (B-hCG و PAPP-A ) استفاده می‌شود.

تغییر در این سطوح می‌تواند یک وضعیت جدی کروموزومی را نشان دهد.

سونوگرافی بین هفته یازدهم تا هفته سیزدهم بارداری ( در حالت ایده آل در هفته ۱۲ تا ۱۳) انجام می‌شود. سونوگرافی اجازه می‌دهد تا ضخامت مایع در ناحیه پشت گردن کودک اندازه گیری شود.

این ناحیه که به عنوان شفافیت نوچال شناخته می‌شود ، اغلب در نوزادان مبتلا به سندرم داون بزرگتر است.

فردی که سونوگرافی می‌شود، برای محاسبه سن حاملگی کودک در حال رشد (اندازه گیری هفته‌ها و روزها) آزمایشات دیگری نیز انجام می‌دهد.

سپس یک برنامه کامپیوتری در آزمایشگاه پاتوبیولوژی این نتایج آزمایش را به علاوه سن ، وزن و سن حاملگی صحیح کودک شما ترکیب می کند تا خطر ابتلا به سندرم داون ، تریزومی ۱۳ و تریزومی ۱۸ را تشخیص دهد.

نتایج آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری باید طی یک هفته مشخص و اعلام شود. این نتایج برای تشخیص اینکه آیا کودک شما دارای ناهنجاری و مشکلات جسمی است یا خیر به پزشک معالج شما اطلاع داده می‌شود.

آزمایش غربالگری نوزاد

تفسیر نمودار آزمایش غربالگری

نتایج آزمایش غربالگری به عنوان خطر و یا احتمال ابتلای نوزاد شما به بیماری ارائه می‌شود:

حالت “در معرض خطر نیست” به این معنی است که خطر ابتلای نوزاد شما به سندرم داون بسیار پایین است (خطر کمتر از ۱ در ۳۰۰ یا ۰٫۳۳ درصد است). نقص متفاوتی در بدو تولد می‌تواند وجود داشته باشد ، اما این خطر نیز کم است.

حالت “در معرض خطر ” به معنی خطر ابتلای کودک به سندرم داون بیشتر از ۱ در ۳۰۰ است (خطر بین ۱ از ۲ تا ۱ در ۳۰۰ است). اگر کودک شما در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشد، یک تست غربالگری تشخیصی دیگر برای تأیید وجود مشکل در کودک شما به سندرم داون ارائه می‌شود.


تکرار آزمایش غربالگری

از هر ۲۵ مادر آزمایش شده به یکی از آنها گفته می‌شود که در معرض خطر قرار دارند. این بدان معنا نیست که قطعاً مشکلی در مورد کودک شما وجود دارد ، اما ممکن است بخواهید آزمایشات تشخیصی بیشتری انجام داده با آزمایش غربالگری را تکرار کنید.


هزینه آزمایش غربالگری

هزینه‌های انجام آزمایش غربالگری متفاوت است. اما ممکن است بیمه شما بتواند بخشی از این هزینه را از بیمه دریافت کنید.

لطفاً در هنگام رزرو وقت آزمایش خود در مورد هزینه‌ها و بیمه‌های تحت پوشش از آزمایشگاه مایسا سوال فرمائید.

منبع: بامد

6 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *