مجموعه آزمایش های دوران بارداری

آزمایش های دوران بارداری

معمولا خانم‌های باردار نیاز به انجام یکسری آزمایش های دوران بارداری در طول دوران بارداری بصورت روتین پزشکی دارند. این آزمایشات می‌تواند سلامت یا مشکلات جنین و نوزاد را به اطلاع پزشک و خانواده کودک برای اقدامات پیشگیرانه برساند.

آزمایشگاه پاتولوژی مایسا سعی کرده است تا با جمع‌آوری سوالات معمول خانواده‌ها یکسری اطلاعات مفید درخصوص آزمایش های دوران بارداری تهیه و باطلاع خانواده‌هایی که در شرف بچه‌دار شدن هستند برساند.


چرا آزمایشات دوران بارداری انجام می شود؟

تست‌های آزمایشگاهی خاص بخشی از مراقبت‌های معمول در دوران بارداری است. برخی از این آزمایشات با نمونه خون انجام می‌شود. برخی دیگر از نمونه ادرار یا نمونه‌ای از بافت گرفته شده از واژن ، دهانه رحم یا رکتوم استفاده می‌کنند.

این آزمایشات می‌تواند خطر عوارض را برای شما و جنین کم کند. بسیاری از مشکلات یافت شده توسط این آزمایشات در دوران بارداری قابل درمان است.


چه آزمایشاتی در اوایل بارداری انجام می شود؟

چندین آزمایشگاه معمول آزمایشگاهی در اوایل بارداری باید انجام شود ، از جمله:

  • شمارش کامل خون (CBC)
  • نوع خون و فاکتور Rh
  • آزمایش ادرار
  • کشت ادرار

همچنین ، زنان باردار به طور معمول در اوایل بارداری از نظر بیماری‌های خاص و عفونت مورد آزمایش قرار می‌گیرند ، از جمله:

  • سرخچه
  • هپاتیت B و هپاتیت C
  • عفونتهای مقاربتی (STI)
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • سل

آزمایش کامل شمارش خون برای چه انجام می شود؟

CBC تعداد انواع مختلف سلول‌هایی که خون شما را تشکیل می‌دهند شامل می‌شود.

  • تعداد گلبول‌های قرمز می‌تواند نشان دهد که آیا شما نوع خاصی از کم خونی دارید یا خیر.
  • تعداد گلبول‌های سفید می‌تواند نشان دهد که چه تعداد سلول‌های ضد بیماری در خون شما وجود دارد.
  • تعداد پلاکت‌ها می‌تواند نشان دهد که آیا شما با لخته شدن خون مشکلی دارید یا خیر.
آزمایش خون به بررسی پروفایل خونی یک فرد گفته می‌شود.

آیا از نظر گروه خونی آزمایش می شوم؟

بله، در سه ماهه اول بارداری شما آزمایش خون خواهید داد تا گروه خونی خود را تشخیص دهید ، مانند نوع A یا نوع B. همچنین ، خون شما برای فاکتور یا عامل Rh نیز آزمایش می‌شود.


عامل Rh چیست؟

فاکتور یا عامل Rh پروتئینی است که می‌توان آن را در سطح گلبول‌های قرمز یافت. اگر سلول‌های خونی شما این پروتئین را داشته باشند، Rh مثبت دارید. اگر سلول‌های خونی شما این پروتئین را نداشته باشند، Rh منفی هستید.


چرا دانستن وضعیت Rh خون مهم است؟

اگر یک زن Rh منفی باشد و جنین وی Rh مثبت باشد ، بدن زن می‌تواند در برابر فاکتور Rh آنتی بادی بسازد. این آنتی بادی‌ها می‌توانند به گلبول‌های قرمز جنین آسیب برسانند.

معمولاً در بارداری اول، هنگامی که بدن تعداد کمی آنتی بادی را تولید می‌کند، مشکلی ایجاد نمی شود. اما می تواند در بارداری بعدی مشکلاتی ایجاد کند.


اگر من Rh منفی باشم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر Rh منفی هستید، ممکن است در دوران بارداری به شما دارو داده شود تا از پیشرفت آنتی بادی‌های Rh جلوگیری کند.

اگر Rh منفی هستید و قبلاً تعداد مشخصی آنتی بادی Rh ساخته‌اید، ممکن است در طول بارداری به آزمایشات و نظارت ویژه نیاز داشته باشید. همچنین کودک شما ممکن است پس از تولد نیز نیاز به درمان داشته باشد.


آزمایش ادرار چیست؟

تجزیه و تحلیل آزمایش ادرار در موارد زیر:

  • گلبول‌های قرمز: برای دیدن اینکه آیا شما یک بیماری دستگاه ادراری دارید
  • گلبول‌های سفید خون: برای دیدن اینکه آیا به عفونت دستگاه ادراری (UTI) مبتلا هستید.
  • گلوکز: مقادیر بالای قند خون می‌تواند نشانه ای از دیابت شیرین باشد.
  • این آزمایش همچنین میزان پروتئین موجود در خون را اندازه گیری می‌کند که می‌توان آن را با سطح بعدی بارداری مقایسه کرد.
  • سطح بالای پروتئین ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد ، این یک عارضه جدی است که می‌تواند در اواخر بارداری یا پس از تولد کودک ایجاد شود.
این آزمایش به دنبال باکتری‌هایی در ادرار است که می‌توانند نشانه ای از عفونت ادراری باشد. بعضی اوقات UTI‌ها علائمی ایجاد نمی‌کنند.

کشت ادرار چیست؟

این آزمایش به دنبال باکتری‌هایی در ادرار است که می‌توانند نشانه ای از عفونت ادراری باشد. بعضی اوقات UTI‌ها علائمی ایجاد نمی‌کنند.

ادرار شما در اوایل بارداری و بعداً در بارداری آزمایش می‌شود. اگر در آزمایش های بارداری باکتری‌های موجود در ادرار شما را نشان داد، با آنتی بیوتیک تحت درمان قرار خواهید گرفت. پس از پایان درمان ، ممکن است یک آزمایش دیگر را تکرار کنید تا ببینید آیا باکتری از بین رفته است یا خیر.


چرا آزمایش سرخچه انجام می‌شود؟

اگر خانمی در دوران بارداری آلوده شود ، سرخچه (که گاهی اوقات سرخک آلمانی نیز نامیده می شود) می‌تواند باعث نقص مادرزادی شود. خون شما می‌تواند نشان دهد که شما به سرخچه مبتلا شده‌اید یا اینکه در برابر این بیماری واکسینه شده اید یا خیر.

اگر قبلاً به این عفونت مبتلا بوده‌اید یا واکسینه شده‌اید، در برابر بیماری ایمن هستید.


اگر من دربرابر سرخچه مصون نباشم چه می شود؟

سرخچه به راحتی پخش می‌شود. اگر در آزمایش های دوران بارداری مخصوصا آزمایش خون شما نشان داد که شما مصون نیستید، در حین بارداری از ارتباط با افرادی که به این بیماری مبتلا هستند خودداری کنید.

واکسن‌های موجود برای سرخچه، حاوی ویروس زنده است و برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. اگر واکسینه نشده‌اید، می‌توانید واکسن سرخک- اوریون- سرخچه (MMR) را پس از تولد کودک دریافت کنید.


هپاتیت چیست؟

هپاتیت ویروسی است که کبد را آلوده می‌کند. خانم‌های باردار که به هپاتیت B یا هپاتیت C مبتلا شده‌اند می‌توانند ویروس را به جنین خود منتقل کنند.

تمام زنان باردار از نظر ویروس هپاتیت B آزمایش می‌شوند. در صورت داشتن عوامل خطر ، ممکن است از نظر ویروس هپاتیت C نیز مورد آزمایش قرار بگیرید.


اگر در دوران بارداری به هپاتیت مبتلا شوم چه کنم؟

اگر در جریان آزمایش های دوران بارداری مشخص شد که به هپاتیت B یا هپاتیت C مبتلا هستید ، ممکن است در دوران بارداری به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است کودک شما پس از تولد نیاز به مراقبت ویژه داشته باشد.

اگر به هر دو عفونت مبتلا باشید هم می‌توانید شیر دهید. واکسنی برای محافظت از کودک در برابر هپاتیت B وجود دارد. این واکسن به صورت یک سری سه گانه تزریق می‌شود که اولین دوز آن در طی چند ساعت پس از تولد به کودک داده می‌شود.


چرا باید آزمایشات مربوط به بیماری های مقاربتی را انجام دهم؟

STI می‌تواند عوارضی را برای شما و جنین شما ایجاد کند. همه خانم‌های باردار در اوایل بارداری از نظر سفلیس و کلامیدیا آزمایش می‌شوند.

در صورت داشتن برخی عوامل خطر ، ممکن است آزمایشات مربوط به این عفونت‌ها در اواخر بارداری تکرار شود. همچنین اگر ۲۵ سال یا کمتر دارید و یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سوزاک در آن رایج است از نظر سوزاک نیز مورد آزمایش قرار خواهید گرفت.


اگر STI داشته باشم چه می شود؟

اگر STI داشته باشید ، در دوران بارداری تحت معالجه قرار می‌گیرید و دوباره آزمایش می‌کنید تا ببینید آیا درمان جواب داده است یا خیر. شریک جنسی یا شریک زندگی شما نیز باید تحت درمان قرار گیرد.


چرا انجام آزمایش HIV مهم است؟

ویروس اچ آی وی به سلول‌های سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و باعث سندرم نقص ایمنی اکتسابی (AIDS) می‌شود. اگر به HIV مبتلا هستید ، این احتمال وجود دارد که آن را به جنین خود منتقل کنید.

در حالی که باردار هستید هم می‌توانید داروهایی مصرف کنید که می تواند خطر انتقال ویروس HIV به جنین شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

اگر HIV داشته باشم چه می شود؟

در حالی که باردار هستید هم می‌توانید داروهایی مصرف کنید که می تواند خطر انتقال ویروس HIV به جنین شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

همچنین می‌توانید مراقبت‌های تخصصی را به خوبی انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که تا حد ممکن در طول بارداری سالم هستید.


چه کسی باید از نظر سل آزمایش شود؟

زنان در معرض خطر بالای سل آزمایش می‌شوند. کسانی که در معرض خطر بالا هستند شامل افرادی هستند که به ویروس HIV آلوده شده‌اند یا در تماس نزدیک با شخصی که سل دارد زندگی می‌کنند.


چه آزمایشاتی بعداً در بارداری انجام می شود؟

آزمایشاتی که بعداً در بارداری انجام می‌شود شامل غربالگری گلوکز و غربالگری استرپتوکوک گروه B (GBS) است.


آزمایش غربالگری گلوکز چیست؟

این آزمایش میزان گلوکز یا قند خون شما را اندازه‌گیری می‌کند. بالا بودن سطح قند خون ممکن است نشانه دیابت بارداری باشد که می‌تواند در دوران بارداری مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

برای این آزمایش ، شما یک مخلوط ویژه قند می‌نوشید. یک ساعت بعد ، یک نمونه خون گرفته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

اگر سطح قند خون شما بالا باشد ، نوع دیگری از آزمایش گلوکز برای تأیید نتایج انجام می‌دهید.


غربالگری گلوکز چه زمانی انجام می شود؟

این آزمایش معمولاً بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری انجام می‌شود. اگر عوامل خطر دیابت دارید یا در بارداری گذشته دیابت بارداری داشته‌اید ، این آزمایش ممکن است در سه ماهه اول بارداری انجام شود.


GBS چیست؟

GBS یکی از هزاران باکتری است که در بدن زندگی می‌کند. این بیماری معمولاً در بزرگسالان مشکل جدی ایجاد نمی‌کند و یک بیماری قلبی نیست.


چرا GBS برای زنان باردار نگرانی دارد؟

در زنان ، GBS اغلب در واژن و رکتوم مشاهده می‌شود. این بدان معناست که GBS می‌تواند در حین زایمان از یک زن باردار به جنین منتقل شود. این مورد بسیار نادر است و برای ۱ یا ۲ نوزاد از ۱۰۰ نوزاد اتفاق می‌افتد که مادر در طول زایمان تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار نگیرد.


GBS چگونه می تواند بر نوزاد تأثیر بگذارد؟

حتی اگر به ندرت اتفاق بیافتد که یک کودک GBS داشته باشد ، ممکن است هنگام بروز آن خطر بسیار جدی باشد. برخی از نوزادان مبتلا به GBS حتی با معالجه فوری هم می‌میرند.


آزمایش GBS چگونه انجام می شود؟

آزمون GBS بین هفته های ۳۶ تا ۳۸ بارداری انجام می‌شود. برای این آزمایش از سواب برای گرفتن نمونه از واژن و روده استفاده می‌شود.

اگر نتایج نشان داد که GBS وجود دارد ، با شروع زایمان آنتی بیوتیک از طریق یک ورید (IV) دریافت می‌شود. این کار برای کمک به محافظت از جنین در برابر آلودگی خواهد بود، چراکه بهترین زمان برای درمان در زمان زایمان است.


اولین مرحله برای غربالگری نقایص مادرزادی در دوران بارداری چیست؟

آزمایش غربالگری نقایص مادرزادی با ارزیابی عوامل خطر زا آغاز می‌شود. در اوایل بارداری ، متخصص زنان و زایمان یا سایر مراکز مراقبت از زنان ممکن است لیستی از سوالات را به شما ارائه دهند تا بفهمند آیا فاکتورهای خطر را دارید یا خیر.

در صورت داشتن عوامل خطر ، ممکن است بخواهید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرات خود به یک مشاور ژنتیک مراجعه کنید.

آزمایش غربالگری ۳ ماهه اول بارداری

چه عواملی خطر نقص مادرزادی را افزایش می دهد؟

بیشتر نوزادان دارای نقص مادرزادی بدون عوامل خطر در زوجین متولد می‌شوند. اما خطر وجود نقایص هنگام تولد در صورت وجود برخی عوامل بیشتر است. این عوامل خطر عبارتند از:

  • داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی از نقایص هنگام تولد
  • متعلق به اقوام خاص است
  • ۳۵ سال یا بالاتر بودن
  • قبل از بارداری مبتلا به دیابت بودن

چه تفاوتی بین غربالگری و آزمایش تشخیصی برای نقص مادرزادی وجود دارد؟

هنگامی که غربالگری در دوران بارداری انجام می‌شود ، آزمایشات خطر ابتلا جنین در برخی از نقایص مادرزادی را ارزیابی می‌کند.

یک آزمایش غربالگری نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا جنین واقعاً نقص مادرزادی دارد یا خیر. بصورت کلی آزمایش‌های غربالگری هیچ خطری برای جنین ندارد.

آزمایش های دوران بارداری می‌توانند بسیاری از نقایص مادرزادی را که به دلیل نقص در یک ژن یا کروموزوم ایجاد می‌شود ، تشخیص دهند.

اگر زوج دارای سابقه خانوادگی نقص هنگام تولد مربوطه به یک گروه قومی خاص تعلق داشته باشد یا از قبل کودکی نقص هنگام تولد داشته باشد ، آزمایش تشخیصی ممکن است به جای غربالگری انجام شود.

آزمایشات تشخیصی همچنین به عنوان اولین انتخاب برای همه زنان باردار از جمله افرادی که فاکتور خطر ندارند وجود دارد. برخی از آزمایش های تشخیصی خطراتی را شامل می‌شوند ، از جمله خطر از دست دادن بارداری.


آیا من نیاز به غربالگری یا آزمایش نقص مادرزادی دارم؟

نه ، غربالگری و آزمایش یک انتخاب شخصی است. برخی از زوجین ترجیح نمی‌دهند بدانند که آیا در معرض خطر داشتن فرزند دارای نقص مادرزادی هستند و یا اینکه فرزندشان نقص مادرزادی خواهد داشت یا خیر.

اما آگاهی از قبل امکان تصمیم‌گیری در مورد عدم ادامه بارداری را فراهم می‌کند. اگر ادامه بارداری را انتخاب می‌کنید ، دانستن آن به شما فرصت می‌دهد تا خود را برای داشتن یک کودک مبتلا به اختلال آماده کنید.

این بدان معناست که شما می‌توانید مراقبت‌های پزشکی را که ممکن است فرزند شما به آن نیاز داشته باشد ، آماده کنید.

همچنین در مورد نتایج آزمایشات جنین خود، با سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های زنان و زایمان یا مشاور ژنتیک صحبت کنید.


این اطلاعات به عنوان یک کمک آموزشی برای معرفی آزمایش های دوران بارداری طراحی شده است و اطلاعات و نظرات فعلی مربوط به سلامت زنان را ارائه می دهد.

این متن به عنوان بیانیه‌ای از استاندارد مراقبت در نظر گرفته نشده است و همچنین شامل کلیه روش‌های درمانی مناسب یا روش‌های مراقبتی نیست.

لذا آزمایشگاه مایسا مسئولیتی در این خصوص نداشته و از شما می‌خواهد حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر سؤال دیگری دارید ، با متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرید و یا می‌توانید از کارشناسان آزمایشگاه پاتوبیولوژی مایسا سوال بفرمائید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *