خصوصیات یک آزمایشگاه پزشکی خوب

همیشه بیماران و خانواده ها برای تشخیص بیماری، یافتن آزمایشگاه پزشکی خوب با نتایج دقیق یک نیاز به حق بوده است. آزمایشگاهی که بتواند به سرعت پزشک را در تشخیص صحیح بیماری یاری دهد.

می‌خواهیم همه ویژگی‌هایی را که می‌تواند به شما در انتخاب یک آزمایشگاه خوب یاری رساند را بررسی نماییم.

آزمایشگاه نزدیک محل زندگی

کسانی که در شهرهای بزرگ، خصوصاً در کلان شهر بزرگی مثل تهران زندگی می‌کنند با توجه به تجربه‌ی ترافیک‌های سنگین همیشه در تلاش هستند تا برای برطرف کردن نیازهای خدماتی خود به نزدیکترین آزمایشگاه پزشکی مراجعه کنند.

از این رو امتیاز دسترسی راحت به محل سکونت و یا نزدیکی به مراکز درمانی و کلینیک‌ها یکی از مواردی است که افراد در انتخاب آزمایشگاه به آن توجه می‌کنند.

موقعیت مکانی مناسب و داشتن فضای پارک کافی  هم یکی از مهمترین دغدغه‌های افراد در شهرهای شلوغ می‌باشد.

فضای آزمایشگاه و محیط پذیرش

اگرچه همه افرادی که به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند، بیمار نبوده و صرفا جهت آزمایش‌ های دوره ای و چکاپ به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که تعداد مراجعانی که به جهت تشخیص بیماری خود به آزمایشگاه می‌روند هم قابل توجه است.

پذیرش آزمایشگاه مایسا

این دسته از افرادی که دارای علائم بیماری هستند، استرس زیادی تا گرفتن جواب آزمایش خود خواهند داشت. خصوصاً افرادی که به بیماری های مزمن و یا سرطان بدخیم مشکوک هستند.

به همین سبب طراحی دکوراسیون و فضای داخلی یک آزمایشگاه خوب و استاندارد به گونه ای خواهد بود که یک فضای آرامش‌بخش را برای مراجعان فراهم نموده تا در زمان انتظار و مراحل نمونه گیری درصورت امکان از شدت اضطراب و نگرانی آنها کاسته شود.

چند نمونه از خدمات

برای مثال استفاده از دستگاه‌های نوبت‌دهی و تجهیزاتی که می‌تواند زمان انتظار را برای مراجعین راحت‌تر سازد همه از مواردیست که در انتخاب آزمایشگاه پزشکی توسط افراد تاثیرگذار است.

استفاده از تلویزیون‌هایی که فیلم های آموزشی در خصوص سلامت پخش می‌کنند و یا پخش موسیقی آرامش بخش می‌تواند، مدت زمان انتظار را دلنشین‌تر سازد.

صندلی های انتظار راحت و فضای دلنشین هم یکی دیگر از این موارد مورد توجه است که نباید از آن غافل شد.

با توجه به اینکه مراجعان قبل از انجام برخی آزمایش ها و تست ها باید ناشتا باشند، ایجاد یک فضا جهت پذیرایی از افراد هم می‌تواند یکی دیگر از ویژگی های یک آزمایشگاه خوب باشد.

سرویس بهداشتی نیز یکی از بخش های مهم در آزمایشگاه های تشخیص طبی است. وضعیت بهداشتی و تعداد مناسب دستشویی یکی از پارامترهای مهم در یک آزمایشگاه خوب می‌باشد.

پرسنل پذیرش و برخورد آنها با مراجعان

اصولاً در کسب و کارهای خدمات محور یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار در ذهن افراد، برخورد کادر و پرسنل پذیرش است.

پرسنل پذیرش

پرسنل آموزش دیده و مجرب علاوه بر اینکه با رفتار خود در ذهن مراجعین آزمایشگاه پزشکی تاثیر مثبتی خواهند گذاشت، می‌توانند روند خدمت رسانی و در نتیجه مدت زمان انتظار را در آزمایشگاه کاهش دهند.

برخورداری از کارشناسان نمونه گیر مجرب و حرفه ای باعث می‌شود تا مراجعان و بیماران بدون کمترین درد ، آزمایش خود را به انجام رسانند.

از مزایای آزمایشگاه پزشکی خوب داشتن بخش نمونه گیری کودکان است. از آنجا که نمونه گیری از کودکان از حساسیت بالایی برخوردار است.

حضور کادر مجرب و متخصص برای بخش کودکان علاوه بر اینکه تجربه خوشایندی را در ذهن کودک ایجاد خواهد کرد، باعث خشنودی و رضایت خاطر والدین خواهد بود. 

صحت و دقت نتایج آزمایش

مهمترین و شاید اصلی‌ترین قسمت در انتخاب یک آزمایشگاه خوب، صحت و دقت در نتایج آزمایش است که این امر به جز در اختیار داشتن متخصصان آزمایشگاهی مجرب و تجهیزات و دستگاه های پیشرفته و کیت های معتبر میسر نخواهد شد.

استفاده از تجهیزات دستگاه‌های جدید آزمایشگاهی تمام اتومات خطای انسانی را کاهش داده و علاوه بر بالابردن دقت، سرعت در ارائه نتیجه آزمایش را بالا می‌برد.

دقت در آزمایش در آزمایشگاه مایسا

گاهاً برخی از آزمایشگاه ها بخشی یا همه نمونه‌ها را جهت انجام آزمایش به آزمایشگاه های مجهز بزرگتر ارسال می‌کنند. این بدان  معناست که نمونه گرفته شده از شما توسط پیک مخصوص آزمایشگاه انتقال پیدا می‌کند.

یکی از پارامترهای مهم در صحت نتیجه آزمایش انتقال نمونه در شرایط استاندارد دمایی و در مدت زمان مشخص است.

از این رو داشتن یک سیستم حمل و نقل استاندارد و سریع که بتواند نمونه را به درستی به آزمایشگاه اصلی انتقال دهد بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

گستره وسیع آزمایش ها

از دیگر مشخصه‌های آزمایشگاه خوب، گستره تست و آزمایش‌هایی است در آن انجام می‌پذیرد. هرچه این طیف گستره‌تر باشد و آزمایشگاه بتواند تمامی آزمایش های درخواستی پزشک را انجام دهد، بیمار را از مراجعه به سایر آزمایشگاه ها بی نیاز خواهد کرد. 

گستره آزمایش ها در آزمایشگاه پاتولوژی مایسا

 سرعت پاسخ دهی و سهولت در اخذ جواب آزمایش

از عوامل مهمی که در درمان  بیماری نیز دخیل است، تشخیص سریع و زودهنگام آن است. از این رو می‌توان گفت این مزیت نیز در کنار صحت و دقت، سرعت در جوابدهی از مهمترین ویژگی‌های یک آزمایشگاه پزشکی خوب است.

با رشد تکنولوژی و استفاده از خدمات اینترنتی و الکترونیکی امکان جوابدهی آنلاین از الزامات آزمایشگاه‌های مدرن امروزی است که باید به آن توجه ویژه نمایند.

حال اگر این امکان وجود داشته باشد که افراد بتوانند سابقه نتایج آزمایش‌های خود را طی چند سال در پرونده الکترونیک خود مشاهده کنند و یا پزشک معالج آنها به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، بی شک تاثیر به سزایی در روند درمان و حتی تشخیص به هنگام بسیاری از بیماری ها خواهد داشت.

همه موارد ذکر شده در بالا و برخی موارد دیگر همچون نوبت دهی آنلاین و یا خدمات نمونه گیری در منزل و هر آنچه باعث شود بیماران و مراجعه کنندگان آزمایشگاه احساس راحت تری داشته باشند باعث مزیت شما شده و مشتریان را از خدمات شما راضی می‌نماید.

نوشته شده توسط: eBgroup

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *