آزمایش کرونا

آزمایش کرونا و انواع تست کووید۱۹

اخیراً در مورد آزمایش کرونا (COVID-19) چیزهای زیادی شنیده‌اید. اگر فکر می‌کنید COVID-19 دارید و نیاز به آزمایش دارید ، بلافاصله با مرکز خدمات بهداشتی تماس بگیرید.

همچنین می‌توانید در شهر محل سکونت خود نیز یک آزمایشگاه معتبر با مجوز وزارت بهداشت پیدا کنید.

بیائید در مورد انواع مختلف آزمایش کرونا و مراحل انجام آن بیشتر بدانیم.

انواع آزمایش کرونا

بطور کلی دو نوع آزمایش وجود دارد – آزمایش های تشخیصی و آزمایش های آنتی بادی.

آزمایش تشخیصی می‌تواند نشان دهد که آیا شما در بدن ویروس کرونای فعال دارید یا خیر و باید مراحل قرنطینه یا جدا شدن از دیگران را انجام دهید.

در حال حاضر دو نوع آزمایش تشخیصی وجود دارد :

آزمایشات مولکولی ، مانند آزمایش RT-PCR ، که ماده ژنتیکی ویروس را تشخیص می‌دهد.

آزمایشات آنتی ژن که پروتئین های خاص ویروس را تشخیص می‌دهد.

آزمایش آنتی بادی بدنبال آنتی بادی هایی است که توسط سیستم ایمنی بدن شما در پاسخ به یک تهدید مانند ویروس خاص ساخته می‌شوند.

آنتی بادی ها می‌توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند. تولید آنتی بادی ها ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد و بعد از بهبودی ممکن است چندین هفته یا بیشتر در خون شما باقی بماند.

به همین دلیل ، برای تشخیص COVID-19 نباید از آزمایش های آنتی بادی استفاده شود. همچنین در حال حاضر محققان نمی دانند که آیا وجود آنتی بادی به معنای ایمن بودن شما در برابر COVID-19 در آینده است.

انواع مختلف آزمایش های ویروس کرونا

  تست مولکولی آننتی ژن آنتی بادی
دیگر عناوین تست تشخیصی ، آزمایش ویروسی ، آزمایش مولکولی ، آزمایش تقویت اسید نوکلئیک (NAAT) ، آزمایش RT-PCR ، آزمایش LAMP تست تشخیصی آزمایش سرولوژی ، سرولوژی ، آزمایش خون ، آزمایش سرولوژی
نحوه نمونه برداری سواب نازوفارنکس (بخشی از گلو در پشت بینی) ، بینی یا گلو (بیشتر آزمایشات) بزاق (چند آزمایش) سواب بینی یا حلق بینی (بیشتر آزمایشات) چوب انگشت یا خونگیری
مدت زمان آماده شدن نتیجه تست همان روز (بعضی از مکان ها) یا حداکثر تا یک هفته (در بعضی از مکانها با آزمایشات بیشتر) بسته به آزمون بعضی از آنها ممکن است خیلی سریع (۱۵ تا ۳۰ دقیقه) باشند همان روز (بسیاری از مکان ها) یا ۱-۳ روز
آیا آزمایش دیگری لازم است این آزمایش معمولاً بسیار دقیق است و معمولاً نیازی به تکرار ندارد. نتایج مثبت معمولاً بسیار دقیق هستند ، اما ممکن است مثبت کاذب اتفاق بیفتد ، خصوصاً در مناطقی که تعداد بسیار کمی از افراد به ویروس مبتلا هستند. ممکن است لازم باشد نتایج منفی با آزمایش مولکولی تأیید شود. گاهی اوقات برای نتیجه گیری دقیق ، به آزمایش دوم آنتی بادی نیاز است.
آنچه نشان می‌دهد عفونت ویروس کرونا را تشخیص می دهد عفونت ویروس کرونا را تشخیص می دهد نشان می دهد در گذشته به ویروس کرونا آلوده شده اید یا خیر
چه کاری انجام نمی‌شود اگر قبلاً به COVID-19 مبتلا شده اید یا به ویروسی که باعث ایجاد COVID-19 می شود آلوده شده اید ، نشان دهید آزمایش های آنتی ژن در مقایسه با آزمایش های مولکولی به احتمال زیاد عفونت فعال COVID-19 را از دست می دهند. اگر آزمایش آنتی ژن شما نتیجه منفی نشان دهد اما علائم COVID-19 را دارید ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی ممکن است آزمایش مولکولی را سفارش دهد. COVID-19 را در زمان آزمایش تشخیص دهید یا نشان دهید که COVID-19 ندارید
       

تست های تشخیصی با گزینه های جایگزین

تست های تشخیصی اکنون با روش ها و مزایای جایگزین در دسترس هستند.

در آزمایش های تشخیصی سریع و فوری مراقبتی ، از نمونه مخاط از بینی یا گلو استفاده می شود. برای این کار می توان آن را در مطب پزشک یا کلینیک نمونه را جمع آوری و جهت  تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال کرد.

نتایج ممکن است در عرض چند دقیقه در دسترس باشد. اینها ممکن است آزمایشات مولکولی یا آنتی ژنی باشد.

آزمایش های ترکیبی می توانند به طور همزمان آنفولانزا و ویروس کرونا را آزمایش کنند. برخی از این آزمایش‌ها می توانند انواع مختلف ویروس های تنفسی را آزمایش کنند ، از جمله ویروسی که باعث ایجاد COVID-19 می شود.

آزمایشات نمونه‌گیری در منزل ، که فقط با تجویز پزشک انجام می شود ، به بیمار اجازه می دهد تا نمونه را در خانه جمع کند و مستقیماً برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد.

برخی از آزمایشات جمع آوری در منزل ، یک متخصص بر مجموعه نمونه نظارت می کند که از طریق فیلم با بیمار انجام می شود.

آزمایشات بزاق به بیمار اجازه می دهد به جای سواب دادن بینی یا گلو ، درون یک لوله آب دهان خود را جمع کند. آزمایش بزاق ممکن است برای برخی از افراد راحت تر باشد و برای کارکنان مراقبت های بهداشتی که می توانند در فاصله جمع آوری نمونه دورتر شوند ، ایمن تر باشد.


ممکن است به این مقاله نیز علاقه مند باشید: تحلیل نتایج آزمایش کرونا


آزمایش های تشخیصی مولکولی

بسیاری از شرکت ها و آزمایشگاه ها ، آزمایشاتی را برای تشخیص کرونا COVID-19 براساس تشخیص ماده ژنتیکی ویروس در نمونه ای از بینی یا گلوی بیمار انجام می‌دهند.

این مراحل ممکن است با در دسترس قرار گرفتن فناوری جدید تغییر کنند ، اما در حال حاضر مراحل معمول آزمایش مولکولی عبارتند از:

  • یک پزشک یا متخصص مراقبت بهداشتی آزمایش کرونا COVID-19 را برای بیمار درخواست می دهند. تمام آزمایشات COVID-19 ، از جمله آزمایشاتی که با کیت جمع آوری منزل استفاده می شود ، به نسخه پزشک یا سفارش پزشک متخصص نیاز دارد.
  • متخصص نمونه گیری از یک سواب مخصوص برای جمع آوری مخاط از بینی یا گلو استفاده می کنید.
  • متخصص سواب را در یک ظرف استریل قرار داده و آن را برای انتقال به آزمایشگاه مهر و موم می کنید.
  • در طول فرآیند حمل و نقل ، بیشتر سواب های آزمایش مولکولی باید در یک محدوده دمایی مشخص نگه داشته شوند تا آزمایش دقیق باشد. نمونه باید ظرف ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد.
  • یک تکنسین آزمایشگاهی مایعات را با سواب مخلوط می کند تا مواد ژنتیکی هر ویروسی که روی سواب است را استخراج کند.
  • این تکنسین آزمایشگاه با استفاده از معرف‌های ویژه ای به نام آغازگرها و کاوشگرها و دستگاهی با تکنولوژی پیشرفته چندین چرخه کنترل شده گرمایش و خنک سازی را برای تبدیل RNA ویروس به DNA انجام می دهد و سپس میلیون ها نسخه از DNA را تولید می کند. برخی آزمایشات فقط از یک چرخه گرمایش برای تهیه کپی از DNA استفاده می کنند.
  • وقتی پروب های خاصی به DNA متصل می شوند ، نوع خاصی از نور تولید می شود که توسط دستگاه قابل مشاهده است و آزمایش نتیجه ای مثبت برای آلودگی به SARS-CoV-2 ، ویروسی که عامل COVID-19 است را نشان می دهد.

افزایش دسترسی به آزمایش

اخیراً وزارت بهداشت اقداماتی انجام داده تا آزمایشات ویروس کرونا را در دسترس افراد بیشتری قرار دهد.

یکی از روش های آزمایش بیشتر افراد ، ترکیب مواد ژنتیکی از سواب های چند نفر در یک آزمایش است.

اگر آزمایش “منفی” باشد ، یا ویروس کرونا نشان ندهد ، بنابراین هیچ یک از افرادی که سواب در آن دسته قرار داده شده است ، احتمالاً عفونت ویروس کرونا ندارند.

اگر آزمایش “مثبت” باشد ، نشانگر وجود ویروسی است که باعث COVID-19 می شود ، هر سواب دوباره آزمایش می شود تا موارد مثبت را پیدا کند.

این کار باعث صرفه جویی در وقت و مواد آزمایشی می شود و به تکنسین های آزمایشگاهی امکان آزمایش نمونه های بیشتری را می دهد.

این فرآیند آزمایش نمونه تلفیقی نامیده می‌شود و در مناطقی که انتظار می‌رود بیشتر نمونه‌ها منفی باشد ، بیشترین کمک را می‌کند.

هیچ آزمایشی تماماً بطور ۱۰۰٪ دقیق نیست. برخی از مواردی که ممکن است بر دقت آزمایش کرونا تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • ممکن است ویروس داشته باشید ، اما سواب آن را از بینی یا گلو جمع نکند.
  • نمونه سواب یا مخاط ممکن است در حین جمع آوری یا تجزیه و تحلیل به طور تصادفی توسط ویروس آلوده شود.
  • سواب بینی یا گلو ممکن است قبل از تجزیه و تحلیل در دمای مناسب نگهداری نشود.
  • مواد شیمیایی مورد استفاده برای استخراج مواد ژنتیکی ویروس و تهیه کپی از DNA ویروس ممکن است به درستی کار نکنند.

آزمایش آنتی ژن

آزمایش های آنتی ژن معمولاً نتایج را سریعتر از آزمایش های مولکولی در تشخیص عفونت ویروس کرونا نشان می دهند ، اما آزمایش های آنتی ژن شانس بیشتری برای از دست دادن عفونت فعال دارند.

اگر یک آزمایش آنتی ژن نتیجه منفی را نشان دهد ، شما عفونت فعال ویروس کرونا ندارید و پزشک شما ممکن است آزمایش مولکولی را برای تأیید نتیجه تجویز کند.

آزمایشات آنتی بادی (سرولوژی)

آزمایشات آنتی بادی ممکن است نتایج سریعی داشته باشد ، اما برای تشخیص عفونت فعال نباید استفاده شود.

آزمایش های آنتی بادی فقط آنتی بادی هایی را شناسایی می کند که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به ویروس ایجاد می کند ، نه خود ویروس.

تولید آنتی بادی کافی برای شناسایی در یک آزمایش ممکن است روزها تا چند هفته طول بکشد.

اقتباس شده از: eBgroup

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *