آزمایش بیوشیمی بالینی

آزمایش بیوشیمی بالینی یا بیوشیمیایی اغلب در نمونه های سرم ، پلاسما و ادرار انجام و در آن سطح مواد شیمیایی خاص اندازه گیری می شود و نتایج در مقایسه با نمایندگان یک فرد سالم اعمال می شود.

این رشته آزمایشات شامل تجزیه و تحلیل سلول ها ، خون و سایر مایعات بدن از نظر اجزای شیمیایی ، بیوشیمیایی و هورمونی است.

افزایش یا کاهش در هر یک از اجزای خاص می تواند به شناسایی روند بیماری کمک کند.

بعنوان مثال اندازه گیری گلوکز خون (آزمایش قند خون) و لیپیدها (آزمایش چربی ها) از جمله آزمایشاتی است که در آزمایش بیوشیمی انجام می شود.

آزمایش های بیوشیمیایی ، که مواد (پروتئین ، قند ، اکسیژن و غیره) را در خون و ادرار اندازه گیری می کنند ، به طور گسترده ای در تشخیص بیماری ها و تعیین درمان مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از روش های اندازه گیری از جذب نور استفاده می کند و از این روش به طور گسترده ای در تجهیزات آزمایش خون استفاده می شود.

نور روی نمونه تابیده و چند موج منتقل شده پراکنده می شود و نتیجه با حسگر نوری تشخیص می یابد.

هاماماتسو لامپ های زنون را به عنوان منبع نور ، دیودهای نوری به عنوان آشکارسازهای نوری و سایر اجزای نوری از جمله فیلترها و گریتینگ ها را می توان در تجزیه و تحلیل خون قرار داد.

هاماماتسو همچنین ماژول های نوری را در اختیار شما قرار می دهد که حسگرها ، فیلترها و مدارهای پردازش سیگنال و همچنین طراحی و ساخت سفارشی را با هم ادغام می کند.

برای ارزیابی عملکرد ارگان‌های اصلی بدن مانند کبد ، کلیه ها و قلب می توان از مجموعه آزمایشات استفاده کرد و برای سنجش سطح هورمون‌های مختلف در خون از سنجش‌های ویژه استفاده می شود.

چنین نتایجی در ارزیابی باروری و نظارت بر برنامه های لقاح آزمایشگاهی دارای ارزش زیادی است.

همچنین سم شناسی یک شاخه تخصصی از بیوشیمی است و شامل اندازه گیری داروها و سموم در مایعات بدن است. کسانی که اغلب آزمایش می شوند شامل الکل ، باربیتورات ها و داروهای درمانی هستند.

آزمایش بیوشیمی ادرار جنین

آزمایش بیوشیمی ادرار جنین حدود ۲۰ سال پیش به عنوان یک آزمایش اضافی برای بهبود پیش بینی مرگ پری ناتال و نارسایی کلیه در بدو تولد معرفی شد.

پس از آن ، محققان شروع به ایجاد محدوده مرجع حاملگی برای پارامترهای مختلف بیوشیمیایی ادرار جنین کردند.

 آزمایش بیوشیمی ادرار جنین در حال حاضر به ویژه در اوروپاتی های متسع به دلیل مشکلات فنی در نمونه برداری از ادرارهای جنین از مجاری ادراری غیر متسع استفاده می شود ، همانطور که در اکثر موارد نفروپاتی دیده می شود.


در خصوص غربالگری سه ماه اول بیشتر بدانیم


سدیم پرمصرف ترین مارکر ادراری جنین است ، اگرچه ترکیبات دیگری مانند کلسیم ، کلرید و β۲ میکروگرمگلوبولین نیز ممکن است مورد توجه باشد.

اکثر مطالعات مربوط به تجزیه و تحلیل ادرار جنین در برخی از موارد توافق دارند:

  •  جنین هایی که آسیب کلیوی دارند (دیسپلازی) غلظت املاح در ادرار را افزایش می دهد
  • سدیم و کلسیم ادرار بهترین دقت را در بین الکترولیت های قابل اندازه گیری دارد
  • β۲ -میکروگلوبولین و سیستاتین C دقت بهتری نسبت به اندازه گیری هر الکترولیت منفرد دارند
  • دقت پارامترهای پیشنهادی کاملاً مناسب نیست.
آزمایش بیوشیمی خون
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *