کلسترول خون

آزمایش کلسترول خون

یک آزمایش کلسترول خون – که به آن پانل لیپید یا پروفایل لیپید نیز گفته می شود – یک آزمایش خون است که می‌تواند میزان کلسترول و تری گلیسیرید را در خون اندازه گیری کند.

آزمایش کلسترول می تواند به شما در تعیین خطر تجمع پلاک در شریان ها که منجر به تنگ شدن یا انسداد رگ ها در سراسر بدن شما می شود ، کمک کند (تصلب شرایین).

آزمایش کلسترول ابزاری مهم است. سطح کلسترول بالا اغلب عامل خطرناکی برای بیماری عروق کرونر است.

کلسترول بالا معمولاً هیچ علائم و نشانه ای ایجاد نمی کند. آزمایش کلسترول برای تعیین میزان کلسترول بالا و تخمین خطر ابتلا به حملات قلبی و سایر اشکال بیماری های قلبی و عروق خونی انجام می شود.

یک آزمایش کلسترول کامل شامل اندازه گیری چهار نوع چربی (لیپید) در خون شما است:

کلسترول تام

این مجموع کلسترول خون شماست.

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)

این کلسترول “خوب” نامیده می شود زیرا به شما در انتقال کلسترول LDL کمک می کند ، بنابراین شریان ها را باز نگه می دارد و جریان خون شما آزادتر است.

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)

این کلسترول “بد” نامیده می شود. مقدار زیاد آن در خون باعث تجمع رسوبات چربی (پلاک) در عروق (تصلب شرایین) می شود که جریان خون را کاهش می دهد. این پلاک ها گاهی پاره می شوند و می توانند منجر به حمله قلبی یا سکته شوند.

تری گلیسیرید

تری گلیسیرید نوعی چربی در خون است. هنگام غذا خوردن ، بدن کالری مورد نیاز شما را به تری گلیسیرید تبدیل می کند که در سلول های چربی ذخیره می شود. سطح بالای تری گلیسیرید با عوامل مختلفی همراه است ، از جمله اضافه وزن ، خوردن شیرینی بیش از حد یا نوشیدن بیش از حد الکل ، سیگار کشیدن ، کم تحرکی یا دیابت با افزایش سطح قند خون.


لیست آزمایشات آزمایشگاه مایسا


چه کسی باید آزمایش کلسترول انجام دهد؟

افراد بزرگسالی که به طور متوسط در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر هستند ، باید هر پنج سال ، از ۱۸ سالگی ، کلسترول خود را چک کنند.

در صورت غیرطبیعی بودن نتایج آزمایش اولیه یا ابتلا به بیماری عروق کرونر ، استفاده از داروهای کاهش دهنده کلسترول یا در معرض خطر بیشتر بیماری عروق کرونر ، ممکن است آزمایش مکرر انجام شود.

حالات دیگری که نیاز به انجام آزمایش دارند:

  • سابقه خانوادگی کلسترول بالا یا حملات قلبی داشته باشید
  • اضافه وزن دارند
  • از نظر جسمی بی تحرک هستند
  • دیابت داشته باشید
  • رژیم غذایی ناسالم داشته باشید
  • سیگار کشیدن
  • یک مرد بالاتر از ۴۵ سال یا یک زن بالاتر از ۵۵ سال
  • افرادی که سابقه حملات قلبی یا سکته مغزی دارند برای کنترل اثربخشی درمان های خود به آزمایش منظم کلسترول نیاز دارند.

آزمایش کلسترول و کودکان

برای بیشتر کودکان ، معمولا یک آزمایش غربالگری کلسترول در سنین ۹ تا ۱۱ سالگی و نیز در سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی را توصیه می شود.

اگر کودک شما سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری عروق کرونر زودرس یا سابقه شخصی چاقی یا دیابت را دارد ، ممکن است پزشک آزمایش زودهنگام یا مکرر کلسترول را برای شما توصیه کند.

خطرات

انجام آزمایش کلسترول خطر کمی دارد. ممکن است در اطراف محلی که خون شما گرفته شده است ، احساس درد یا حساسیت کنید. بندرت ممکن است سایت آلوده شود.

چگونه آماده آزمایش کلسترول شویم

به طور کلی ۹ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش باید ناشتا باشید ، هیچ ماده غذایی یا مایعی غیر از آب مصرف نکنید. برخی از آزمایشات کلسترول به ناشتا بودن احتیاج ندارد ، بنابراین دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

آزمایش کلسترول یک آزمایش خون است که معمولاً صبح انجام می شود زیرا برای دقیق ترین نتیجه باید ناشتا باشید. خون نیز از ورید و معمولاً از بازوی شما گرفته می شود.

تفسیر نتیجه آزمایش کلسترول خون

در ایالات متحده ، سطح کلسترول به میلی گرم کلسترول در هر دسی لیتر (dL) خون اندازه گیری می شود.

در کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی ، سطح کلسترول بر حسب میلی مول در لیتر (mmol / L) اندازه گیری می شود.

اگر نتایج شما نشان داد که سطح کلسترول شما بالا است ، ناامید نشوید. شما ممکن است بتوانید با تغییر سبک زندگی ، مانند ترک سیگار ، ورزش و رژیم غذایی سالم ، کلسترول خود را کاهش دهید.

اگر تغییر در سبک زندگی کافی نباشد ، داروهای کاهنده کلسترول نیز ممکن است کمک کنند. با پزشک خود در مورد بهترین راه برای کاهش کلسترول صحبت کنید.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *