آزمایش غربالگری سه ماهه دوم

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم

زنانى که در باردارى‏‌هاى قبلى داراى فرزند مبتلا به سندرم داون بوده‌‏اند در معرض خطر بیشترى قرار داشته و نیاز به آزمایش غربالگری سه ماهه دوم دارند. تأثیر عوامل دیگرى همچون سن پدر، سابقه ابتلاء در اقوام درجه ۲ و یا ۳، تشعشعات محیطى و غیره هنوز به ‏طور کامل به اثبات نرسیده است.

آزمایش غربالگری مرحله دوم

آزمایشات غربالگری مرحله دوم شامل آزمایشات زیر است:

آمنیوسنتز

آمنیوسنتز بین هفته‌های ۱۵ و ۲۰ بارداری و در زنانی انجام می‌شود که در زمان زایمان بالای ۳۵ سال سن خواهند داشت و در غربالگری مرحله اول، در گروه با خطر متوسط قرار گرفته بودند. در آمنیوسنتز یک سوزن بلند و نازک از طریق شکم به کیسه آمنیوتیک وارد می‌شود و یک نمونه کوچک از مایع آمنیوتیک برداشته می‌شود. مایع آمنیوتیک حاوی سلولهای جنینی نیز هست؛ بنابراین می‌توان از آنها برای بررسی اختلالات ژنتیکی جنین (مانند سندرم داون یا تریزومی ۱۳) و یا عفونت استفاده کرد. 

اندازه گیری سطح آلفافتوپروتئین (AFP)

آزمایش اندازه‌گیری سطح AFP در همه زنان انجام خواهد شد؛ چه آنهایی که در غربالگری اول وضعیت طبیعی داشته‌اند و چه غیرطبیعی. در این آزمایش که بین هفته‌های ۱۵ تا ۱۷ بارداری انجام می‌شود، سطح آلفافتوپروتئین در خون مادر اندازه‌گیری می‌شود. نتایج این آزمایش به پزشک زنان کمک می‌کند تا وجود نقایص لوله عصبی را در جنین بررسی کند. 

آزمایش کواد مارکر

اگر مادری آزمایش غربالگری سه ماهه اول را انجام نداده باشد و یا در برخی از زنان که پزشک لازم می‌داند، ممکن است از آزمایش کواد مارکر (آزمایش چهارگانه) برای بررسی اختلالات ژنتیکی جنین در سه ماهه دوم بارداری استفاده شود. در این آزمایش که بین هفته‌های ۱۵ تا ۱۷ بارداری انجام می‌شود، چهار فاکتور اندازه‌گیری می‌شود، شامل:

  • آلفا- فیتوپروتئین (AFP) که نوعی پروتئین است که توسط جنین تولید می‌شود؛ 
  • گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) که هورمونی است که توسط جفت تولید می‌شود؛ 
  • استریول غیرکونژوگه  (uE3)که هورمونی است که توسط جفت و جنین تولید می‌شود؛
  • اینهیبین آ (inhibin A) که هورمونی است که توسط جفت تولید می‌شود. 

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم

اگر پزشک تصمیم به انجام آزمایش کواد مارکر بگیرد، دیگر نیازی به درخواست آزمایش AFP به‌صورت جداگانه، نیست. 

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مایسا با داشتن کارشناسان مجرب و دستگاه‌های مجرب تمام آزمایشات دوران بارداری را به دقت انجام خواهد داد.

این مطلب را هم بخوانید: آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری

منبع: تابناک

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *