اهمیت تخصص در آزمایشگاه پاتولوژی

دقت و کامل بودن گزارش آزمایشگاه پاتولوژی (آسیب شناسی) برای تشخیص دقیق و تصمیم گیری در مورد بهترین برنامه درمانی بیمار بسیار مهم است.

یک پاتولوژیست نوع و شدت (مرحله) سرطان را تعیین می‌کند و درصورت لزوم باید سایر اعضای تیم مراقبتی بیمار همکاری کند تا یک استراتژی درمانی مناسب آماده گردد.

این استراتژی می‌تواند شامل مشاهده ، جراحی ، شیمی درمانی ، پرتودرمانی یا ترکیبی از این روش ها باشد. پس برقراری ارتباط بین آزمایشگاه پاتولوژی و تیم درمانی که از بیمار مراقبت می کنند کاملاً ضروری است.

بیوپسی یا نمونه‌برداری از بافت

پزشکان اغلب پس از معاینه فیزیکی یا آزمایش و تشخیص سرطان احتمالی ، انجام نمونه برداری را توصیه می‌کنند. در طی بیوپسی، پزشک مقدار کمی از بافت بدن مورد نظر را خارج می‌کند تا توسط یک پاتولوژیست بررسی شود.

در اکثر انواع سرطان‌ها ، نمونه برداری تنها راه تشخیص قطعی سرطان است.

پس از گرفتن نمونه توسط پزشک ، می‌بایست به یک آزمایشگاه پاتولوژی مراجعه شود تا ظاهر سلول‌ها را در زیر میکروسکوپ تجزیه و تحلیل و خوش خیم (غیرسرطانی) یا بدخیم (سرطانی) بافت مشخص گردد.


برای آشنایی با بیشتر این مقاله را مطالعه نمائید: بیوپسی چیست؟


اگر بافت سرطانی باشد ، پاتولوژیست آزمایش‌های دیگری را برای مشخص کردن ویژگی‌های سرطان و اینکه آیا احتمال گسترش آن به سایر قسمتهای بدن وجود دارد ، انجام می‌دهد.

گزارش آزمایشگاه پاتولوژی

تخصص در آزمایشگاه پاتولوژی

گزارش آزمایشگاه پاتولوژی ، تشخیص پاتولوژیست را بر اساس بررسی نمونه بافتی گرفته شده از تومور یا در مورد سرطان‌های خون ، نمونه‌ای که از یکی از غدد لنفاوی یا مغز استخوان گرفته شده است را توصیف می‌کند.

در صورت تشخیص سرطان ، گزارش اطلاعات خاصی در مورد ویژگی های سلول‌های سرطانی ارائه می‌دهد که به پزشک کمک می کند بهترین گزینه های درمانی را مشخص کند.

این گزارش نوع سرطان درگیر را توضیح می‌دهد ، اینکه آیا سرطان می‌تواند به سایر قسمت های بدن منتقل شود و اینکه تا چه اندازه به بافت‌های سالم اطراف نفوذ کرده است.

همچنین شامل اطلاعاتی در مورد:

درجه هیستولوژیک ، که اندازه ، شکل و سایر خصوصیات را با سلول‌های سالم شما مقایسه می کند.

میزان میتوز ، که جزئیات تقسیم سلول‌های سرطانی را شرح می دهد. تومورهایی که سلول‌های تقسیم کننده کمتری دارند به طور معمول درجه کمی هستند.

وضعیت غدد لنفاوی ، که مستند بودن سرطان به غدد لنفاوی مجاور – غدد کوچک و لوبیایی شکل است که به مبارزه با عفونت کمک می کند – یا سایر اندام ها را ثبت می کند.

اگر تومور به رگ‌های خونی یا رگ‌های لنفاوی نفوذی به غدد لنفاوی حمله کرده باشد ، احتمال متاستاز (گسترش) سرطان به سایر قسمت های بدن بیشتر است.

مرحله یا میزان سرطان در بدن بر اساس اندازه ، محل و گسترش تومور.

دکتر شیروی
دکتر شیروی متخصص پاتولوژی و موسس آزمایشگاه مایسا

مرحله پاتولوژیک ، همراه با نتایج آزمایشات تشخیصی دیگر ، به راهنمایی گزینه های درمانی فرد کمک می‌کند.

سایر نتایج آزمایش نشانگر وجود گیرنده‌های هورمونی یا سایر مارکرهای تومور است.


برای آشنایی با بیشتر این مقاله را مطالعه نمائید: گزارش پاتولوژی چیست؟


توالی ژنومی

دقت تشخیص با استفاده از فن آوری های جدید که می تواند سرطان ها را بیشتر طبقه بندی کرده و ژن های خاص ، پروتئین‌ها و جهش های ژنتیکی یا تغییرات رشد دهنده تومور را شناسایی کند ، بهبود یافته است.

به عنوان مثال ، متخصصان پاتولوژی آزمایشگاه مایسا آزمایش توالی‌یابی ژن را انجام می‌دهند که به پزشکان این امکان می‌دهد به سرعت دریابند که آیا تومور بیمار جهش‌هایی دارد که می تواند در درمان کمک کند یا نه؟

این آزمایش تجزیه و تحلیل مولکولی جامع سلول‌ها را از هر نوع تومور جامد ، بدون در نظر گرفتن محل تصور سرطان در بدن ، امکان پذیر می کند.

نتایج این نوع آزمایشات ممکن است در گزارش آسیب شناسی شما ذکر شود یا در گزارش جداگانه ای در دسترس قرار گیرد.

دکتر صولت
دکتر فرید صولت متخصص پاتولوژی و مدیر فنی آزمایشگاه مایسا

بیماران در آزمایشگاه پاتولوژی مایسا از تجربیات و تخصص چندین پاتولوژیست خاص بیماری در تفسیر آزمایش‌های آزمایشگاهی و ارزیابی سلول‌ها ، بافت‌ها و اندام‌ها برای تشخیص بیماری بهره‌مند می‌شوند.

همچنین کارشناسان ما از تکنیک‌ها و تجهیزات پیشرفته برای تجزیه و تحلیل هزاران نمونه بافت استفاده می‌کنند.

اقتباس شده از: MSKC

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *