کولپوسکوپی

بررسی نتیجه کولپوسکوپی

نتیجه کولپوسکوپی به شما می گوید که تشخیص متخصص (کولپوسکوپیست) در هنگام معاینه شما چه بوده است و در صورت نیاز داشتن ، بیوپسی (نمونه‌یرداری بافتی) انجام خواهد شد.

همه می دانیم که انتظار برای دریافت نتیجه چقدر می‌تواند دشوار باشد و ممکن است نتیجه شما را مضطرب کند ، بنابراین به یاد داشته باشید سرعت و دقت آزمایشگاه پاتولوژی بسیار اهمیت دارد.

معمولاً بین ۴ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا نتیجه کولپوسکوپی آماده شود. اگر پزشک تشخیص دهد که سرطان دهانه رحم دارید شما را برای انجام آزمایشات بیشتر فرا خواهد خواند.

مطالبی که در این مقاله می‌خوانیم:

نتیجه کولپوسکوپی چگونه است؟

CIN و CGIN چیست؟

آیا CIN و CGIN به سرطان دهانه رحم تبدیل می‌شوند؟


نتیجه کولپوسکوپی چگونه است؟

باید بدانیم که نتیجه کولپوسکوپی با نتیجه غربالگری دهانه رحم (آزمایش پاپ اسمیر) متفاوت است. این موضوع ممکن است برای شما گیج کننده باشد ، بنابراین ما راهنمایی را در زیر نوشته‌ایم اما اگر اطلاعات دقیق تری می‌خواهید حتماً با پزشک مشورت کنید.

نتیجه عادی کولپوسکوپی

از هر ۱۰ نتیجه کولپوسکوپی حدود ۴ مورد عادی یا طبیعی است. این یعنی در حین کولپوسکوپی یا بیوپسی هیچ تغییری در سلول (سلول‌های غیرطبیعی) در دهانه رحم شما مشاهده نشده است.

حتی اگر نتیجه غربالگری دهانه رحم شما غیرطبیعی بوده باشد ، ممکن است نتیجه کولپوسکوپی طبیعی داشته باشید. به این دلیل که غربالگری دهانه رحم تغییرات سلولی را تشخیص نمی‌دهد. درعوض ، یک عکس دقیق از سلول‌های دهانه رحم نشان می‌دهد آیا شما به آزمایشات بیشتری نیاز دارید یا خیر؟

کولپوسکوپی یک نگاه دقیق‌تر به دهانه رحم شما است ، به همین دلیل نتایج می‌تواند متفاوت باشد.

در نتیجه طبیعی، شما به هیچ درمانی نیاز ندارید و در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار ندارید. معمولاً در صورت تغییر سلول‌ها ، به شما توصیه می‌شود که به غربالگری دهانه رحم ادامه دهید.

بسته به سن و محل زندگی بین ۳ تا ۵ سال فاصله خواهد داشت.

نتیجه غیرعادی کولپوسکوپی

از هر ۱۰ نتیجه آزمایش کولپوسکوپی ۶ مورد غیر طبیعی است. این بدان معناست که آزمایشات انجام شده در طی کولپوسکوپی یا بیوپسی تأیید کرده‌اند که تغییرات سلولی دارید.

این نتایج غیر طبیعی احتمالی عبارتند از:

  • نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم (CIN)
  • نئوپلازی داخل اپیتلیال غده سرویکس (CGIN).

دانستن اینکه شما دچار تغییرات سلولی شده‌اید ممکن است نگران کننده باشد ، خصوصاً اگر قبلاً در مورد CIN یا CGIN چیزی نشنیده باشید.

سعی کنید به یاد داشته باشید که تغییرات سلولی، سرطان دهانه رحم نیست و داشتن این علائم به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست. بیشتر تغییرات سلولی به خودی خود یا با درمان بهبود می‌یابند.


در مورد سرطان دهانه رحم بیشتر بخوانید


CIN و CGIN چیست؟

بهتر است بدانید که CIN و CGIN سرطان دهانه رحم نیستند. CIN و CGIN بخشی از دهانه رحم هستند که موارد زیر را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

  • CIN سلول‌های سطح خارجی دهانه رحم را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • CGIN سلول‌های داخل کانال دهانه رحم را تحت تأثیر قرار می‌دهند و کمتر از CIN رایج است.

چگونه CIN درجه بندی می‌شود؟

CIN از ۱ به ۳ درجه‌بندی گرید بندی می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که تغییرات سلول تا چه اندازه در سطح خارجی دهانه رحم قرار دارد.

گاهی اوقات ، از اصطلاحات درجه پایین یا درجه بالا نیز استفاده می‌شود.

CIN1 گرید ۱ (درجه پایین)

یک سوم ضخامت سطح خارجی تحت تأثیر قرار گرفته است.

بعید است این تغییرات سلولی به سرطان دهانه رحم تبدیل شود و احتمالاً خود به خود به حالت عادی برمی‌گردند. پس شما نیازی به درمان ندارید و برای بررسی از بین رفتن تغییرات سلول طی ۱۲ ماه برای غربالگری دهانه رحم (آزمایش پاپ اسمیر) نیاز خواهید داشت.

CIN2 گرید ۲ (درجه بالا)

دو سوم ضخامت سطح خارجی تحت تأثیر قرار گرفته است.

این احتمال وجود دارد که این تغییرات سلول به سرطان دهانه رحم تبدیل شود. بسته به شرایط شما ، ممکن است موارد زیر توصیه شود:

  1. درمان برای از بین بردن تغییرات سلول
  2. یک برنامه (نظارتی) هر ۶ ماه برای بررسی اینکه آیا تغییرات سلولی به خودی خود به حالت عادی برمی‌گردد یا خیر؟

CIN3 گرید ۳ (درجه بسیار بالا)

ضخامت کامل سطح خارجی دهانه رحم تحت تأثیر قرار گرفته است.

اگر درمان نشود ، به احتمال زیاد این تغییرات سلولی در نهایت به سرطان دهانه رحم تبدیل می‌شود ، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق تنها راه درمان است.

CGIN چگونه درجه‌بندی می‌شود؟

CGIN معمولاً به دو حالت گرید بندی می‌شود:

  • درجه کم
  • درجه بالا

اگر هر درجه CGIN را داشته باشید ، به شما درمان پیشنهاد می‌شود.

آیا CIN و CGIN به سرطان دهانه رحم تبدیل می‌شوند؟

بیشتر تغییرات سلولی به سرطان دهانه رحم تبدیل نمی‌شوند. پس از تشخیص، آزمایش و درجه بندی تغییرات سلولی ، پزشک می‌تواند در صورت لزوم آنها را کنترل یا درمان کند.

اگر CIN کنترل یا درمان نشود ، ممکن است به سرطان دهانه رحم سلول سنگفرشی تبدیل شود. این نوع سرطان دهانه رحم به نام سلول‌های سنگفرشی سطح خارجی گردن رحم نامگذاری شده است.

اگر CGIN درمان نشود ، ممکن است به آدنوکارسینوم تبدیل شود. این نوع سرطان دهانه رحم سلول‌های غده‌ای را که در داخل کانال دهانه رحم قرار دارند تحت تأثیر قرار می‌دهد.


در قالب نتایج آزمایش شما ممکن است کلماتی مانند “koilocytosis” یا “koilocytotic atypia” را ببینید. این کلملت ممکن است کمی ترسناک به نظر برسند.

اما این لغات روشی برای توصیف سلول‌هایی است که در صورت ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در سلول‌ها ایجاد می‌شوند.


در مورد ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بیشتر بخوانید


کویلوسیتوز معمولاً در نمونه های بافت گردنی که رشد غیرطبیعی سلول دارند دیده می‌شود. این رشد غیرطبیعی سلول را دیسکاریوز نیز می‌نامند. بنابراین دیدن این کلمات فقط نشانه‌ای از دیده‌شدن تغییرات سلول است.

گرفتن نتیجه غیرعادی آزمایش می‌تواند ترسناک یا ناراحت کننده باشد. ممکن است درک نکنید که نتیجه برای شما به چه معناست و یا نگران باشید که در آینده بیشتر در معرض خطر باشید.

نتیجه کولپوسکوپی بندرت سرطان دهانه رحم را نشان می دهد. اگر این اتفاق افتاد ، برای بحث در مورد درمان ، حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *