فیبروم

فیبروم یا فیبروما چیست؟

فیبروم یا فیبروما به طور معمول تومور فیبروئید یا فیبروم خوش خیم است. فیبروما از بافت فیبری یا پیوندی تشکیل شده است.

فیبروما را می توان در بسیاری از نقاط بدن مشاهده کرد.

یک منطقه مشترک برای توسعه فیبروما ، سیستم تولید مثل زنان است. به عنوان مثال می توان به فیبروم رحم و فیبرومای تخمدان (تومورهای خوش خیم تخمدان) اشاره کرد.


درخصوص سرطان تخمدان بیشتر بدانیم


چه کسانی در معرض خطر ابتلا به فیبروما هستند؟

تخمین زده می شود که تا ۷۰ درصد زنان دچار فیبروم رحم شوند. اینها معمولاً در خانم‌های ۳۰ تا ۴۰ ساله دیده می شوند و بعد از یائسگی به طور متوسط تعداد آنها کاهش می یابد.

فیبروم در زنان آفریقایی آمریکایی دو تا پنج برابر بیشتر از زنان آسیایی و منطقه قفقازی است. فیبرومای تخمدان نادر است و به طور معمول در زنان ۵۰ ساله در دوران یائسگی یا یائسگی کامل دیده می شود.

علائم رایج فیبروما چیست؟

برخی از زنان مبتلا به فیبروم هیچ علامتی ندارند ، یا فقط علائم خفیفی دارند ، در حالی که برخی از  زنان علائم شدیدتر و ناتوان کننده ای دارند.

علائم رایج فیبروم رحم عبارتند از:

  • دوره های قاعدگی سنگین یا طولانی
  • خونریزی غیرطبیعی بین دوره های قاعدگی
  • درد لگن
  • تکرر ادرار
  • کمر درد
  • درد هنگام مقاربت
  • ناباروری

چگونه فیبروما تشخیص داده می شود؟

فیبروم ممکن است در هنگام لمس (احساس انگشتان یا دست) به عنوان بخشی از معاینه لگن توسط پزشک انجام شود و ممکن است بی نظمی در شکل رحم شما را احساس کند ، که وجود فیبروم را نشان می دهد.

How a pelvic exam is done

همچنین از طریق آزمایش و  تصویربرداری مانند سونوگرافی ، توموگرافی کامپیوتری (CT) و (MRI) تشخیص داده شود.

تست های آزمایشگاهی فیبروما

اگر خونریزی قاعدگی غیرطبیعی داشته باشید ، ممکن است پزشک آزمایشات دیگری را برای بررسی علل احتمالی این خونریزی ها تجویز کند.

این موارد ممکن است شامل آزمایش شمارش کامل خون (CBC) برای تعیین کم خونی به دلیل از دست دادن مزمن خون و سایر آزمایشات خون برای رد اختلالات خونریزی یا مشکلات تیروئید باشد.

فیبروما چگونه درمان می شود؟

درمان درست فیبروم ، به علائم و سایر عوامل بستگی دارد. فیبروم های بدون علامت ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند.

میومکتومی (برداشتن جراحی فیبروئید رحمی) ممکن است برای از بین بردن فیبروم هایی که در باروری در زنانی که می خواهند باردار شوند تداخل ایجاد می کند ، انجام شود.

هیسترکتومی (برداشتن رحم توسط جراحی) نیز معمولاً برای بیمارانی با علائم ناتوان کننده فیبروم رحم انجام می شود ، اما برای زنانی که قصد بارداری در آینده را دارند گزینه‌ی مناسبی  نیست.

درمان های فیبروئید رحمی غیر جراحی شامل داروها ، آمبولیزاسیون شریان رحم و درمان سونوگرافی متمرکز است.

آیا می توان پس از درمان فیبروم باردار شوید ؟

برداشتن رحم و برداشتن آندومتر به شما امکان بارداری در آینده را نمی دهد. همچنین ، اگر می خواهید بارداری در آینده را بهینه کنید ، آمبولیزاسیون شریان رحم و فرسایش رادیو فرکانس گزینه خوبی نیست.

اگر می خواهید توانایی باردار شدن را حفظ کنید ، در مورد خطرات و مزایای این روش ها با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از تصمیم گیری در مورد برنامه درمانی فیبروم ، اگر به طور فعال برای بارداری تلاش می کنید ، آزمایش ارزیابی باروری کامل توصیه می شود.

در صورت نیاز به درمان فیبروم – و اینکه بخواهید قدرت باروری خود را حفظ کنید – میومکتومی به طور کلی روش درمانی خوبی است. با این حال ، تمام درمان ها دارای خطرات و مزایایی هستند. این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

خطر ایجاد فیبروم جدید

برای همه روش ها به جز هیسترکتومی ، نهال ها – تومورهای کوچکی که پزشک در حین جراحی تشخیص نمی دهد – در نهایت رشد می کنند و علائمی را ایجاد می کنند که حکم درمان را دارند. این جریان اغلب نرخ عود نامیده می شود.

در این فرآیند فیبروم های جدید ، که ممکن است نیاز به درمان داشته یا نداشته باشند ، نیز ممکن است ایجاد شوند.

همچنین ، برخی از روش ها – مانند میومکتومی لاپاراسکوپی یا رباتیک ، فرسایش رادیو فرکانس یا جراحی سونوگرافی متمرکز با هدایت MRI (FUS) – فقط ممکن است برخی از فیبروم های موجود در زمان تشخیص را درمان کند.

اقتباس شده از: Mayo

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *