تومور استرومایی

تومور استرومایی دستگاه گوارش

تومور استرومایی دستگاه گوارش (GISTs) سرطان های غیرمعمولی هستند که از سلول های ویژه دیواره دستگاه گوارش (GI) شروع می شوند ، همچنین به عنوان سرطان دستگاه گوارش شناخته می شوند.

برای درک بهتر GIST ها ، بیائید در مورد ساختار و عملکرد دستگاه GI بیشتر بدانیم.

سرطان زمانی شروع می شود که سلول های بدن شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. سلول ها در هر قسمت از بدن می توانند به سرطان تبدیل شوند و سپس به مناطق دیگر بدن گسترش یابند.

نحوه عملکرد دستگاه گوارش (GI)

دستگاه گوارش GI مواد غذایی را برای دریافت انرژی تجزیه می کند و بدن را از مواد زائد جامد پاک می کند.

بعد از جویدن و بلعیدن غذا ، از طریق مری می گذرد ، لوله ای که غذا را از گلو و سینه به معده می برد. مری دقیقاً در زیر دیافراگم (نوار نازک عضله زیر ریه ها) به معده می پیوندد.

معده عضوی شبیه کیسه است که با مخلوط کردن غذا با آب معده به روند هضم غذا کمک می کند.

مواد غذایی و آب معده سپس در روده کوچک تخلیه می شود. روده کوچک که حدود ۲۰ فوت طول دارد ، تجزیه مواد غذایی را ادامه داده و بیشتر مواد مغذی را در جریان خون جذب می کند.

روده کوچک به روده بزرگ می پیوندد ، قسمت اول روده بزرگ ، یک لوله عضلانی به طول حدود ۵/۱ متر است.

روده بزرگ آب و مواد مغذی معدنی مواد غذایی باقی مانده را جذب می کند. پسماند باقی مانده پس از این فرآیند (مدفوع) به راست روده می رود و در آنجا ذخیره می شود تا از بدن از طریق مقعد خارج شود.

تصویر رنگی از دستگاه گوارش که محل مری ، معده ، لوزالمعده ، رکتوم ، روده بزرگ ، روده کوچک ، کیسه صفرا و کبد را نشان می دهد.

دستگاه گوارش

تومور استرومایی دستگاه گوارش

تومور استرومایی دستگاه گوارش (GIST) به شکل اولیه سلولهای ویژه در دیواره دستگاه GI به نام سلولهای بینابینی Cajal (ICC) شروع می شود.

 ICC ها گاهی اوقات “ضربان ساز” دستگاه GI نامیده می شوند زیرا آنها به عضلات دستگاه GI منقبض می شوند تا مواد غذایی و مایعات را بهمراه خود منتقل کنند.

بیش از نیمی از تومورهای استرومایی دستگاه گوارش از معده شروع می شوند. بیشتر موارد دیگر از روده کوچک شروع می شوند ، اما GIST ها می توانند از هرجای دستگاه گوارش شروع شوند.

تعداد کمی از GIST ها در خارج از دستگاه GI در مناطق مجاور مانند امنتوم (یک لایه چربی پیش بند مانند که روی اندام های شکم آویزان است) یا صفاق (لایه نازک اندام ها و دیواره های داخل شکم) شروع می شوند. )

به نظر می رسد که برخی از تومورهای استرومایی دستگاه گوارش بیش از سایرین احتمال رشد در مناطق دیگر یا گسترش به سایر قسمتهای بدن را دارند.

پزشکان عوامل خاصی را برای کمک به تشخیص اینکه آیا یک GIST به سرعت رشد و گسترش می یابد ، بررسی می کنند ، از جمله:

  • اندازه تومور
  • جایی که در دستگاه گوارش واقع شده است
  • سلول‌های تومور با چه سرعتی تقسیم می شوند (میزان میتوز )

سایر سرطان های دستگاه گوارش

تومور استرومایی دستگاه گوارش با انواع دیگر متداول سرطان دستگاه گوارش که از سلول‌های دیگر ایجاد می شوند ، یکسان نیستند.

سرطان ها می توانند در هر جای دستگاه گوارش – از مری تا مقعد – رخ دهند.

بیشتر سرطان هایی که از دستگاه گوارش شروع می شوند ، از جمله بیشتر سرطان های مری ، سرطان معده و سرطان روده بزرگ و راست روده ، از سلول های غده شروع می شوند که تقریباً در تمام دستگاه های دستگاه گوارش قرار دارند.

به سرطان های ایجاد شده در این سلول ها آدنوکارسینوم گفته می شود.


درخصوص سرطان تخمدان بیشتر بدانیم


سرطان ها همچنین می توانند در سلول های سنگفرشی که سلول های مسطحی هستند و در برخی قسمت های دستگاه گوارش مانند قسمت فوقانی مری و انتهای مقعد قرار دارند ، شروع شوند.

به سرطان های شروع شده در این سلول ها کارسینوم سلول سنگفرشی گفته می شود.

دستگاه گوارش همچنین دارای سلولهای عصبی و غدد درون ریز است. این سلول ها دارای برخی ویژگی های مشترک با سلول های عصبی هستند اما دارای ویژگی های مشترک دیگری با سلول های تولید کننده هورمون (غدد درون ریز) هستند.

سرطان هایی که از این سلول ها ایجاد می شوند ، تومورهای عصبی و غدد درون ریز (NET) نامیده می شوند. این سرطان ها در دستگاه گوارش نادر هستند.

تومورهای کارسینوئید نمونه ای از تومور عصبی – غدد درون ریز است که در دستگاه گوارش یافت می شود.

انواع نادر دیگر سرطان در دستگاه گوارش شامل انواع مختلفی از سارکوم های بافت نرم است ، مانند:

  • لیومیوسارکوما: سرطان سلول‌های عضله صاف
  • آنژیوسارکوم: سرطان سلول‌های رگ‌های خونی
  • تومورهای غلاف عصب محیطی بدخیم (MPNST): سرطان سلول هایی که از اعصاب پشتیبانی و محافظت می کنند

تومور استرومایی دستگاه گوارش با انواع دیگر سرطان دستگاه گوارش متفاوت است.

سرطان‌هایی که در انواع مختلف سلول شروع می شوند ، به انواع مختلفی از درمان نیاز دارند و پیش آگهی (چشم انداز) متفاوتی دارند.

به همین دلیل پزشکان ابتدا باید بفهمند که آیا یک فرد مبتلا به تومور در دستگاه گوارش دارای تومور استرومایی دستگاه گوارش ، نوع دیگری از سرطان یا بیماری غیر سرطانی است.

اقتباس شده از : Cancer

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *