آزمایشات بارداری

چه زمانی باید آزمایش بارداری انجام داد؟

فکر می کنید ممکن است باردار باشید؟ پس باید آزمایش بارداری انجام دهید. حتی با موثرترین روش‌های جلوگیری از بارداری ، همیشه احتمال خطا وجود دارد.

از این گذشته ، فقط یک اسپرم نیاز است تا تخمک بارور شود. فهمیدن اینکه آیا این اتفاق افتاده به آسانی با انجام آزمایش بارداری بدون نسخه (OTC) ممکن است.

آزمایشات بارداری (حاملگی) OTC به طور معمول ادرار شما را برای یافتن هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) بررسی می کند

HCG فقط در صورت بارداری در ادرار وجود خواهد داشت. این هورمون تنها درصورتی که تخمک بارور شده به خارج از رحم یا پوشش رحم شما متصل شود ترشح می شود.

روش های مختلفی برای جمع آوری ادرار برای آزمایش وجود دارد. بسته به آزمایشی که انتخاب می کنید ، ممکن است مجبور باشید:

  • ادرار خود را در یک لیوان جمع کنید و یک چوب تست را به مایع ادرار آغشته کنید
  • ادرار خود را در یک لیوان  جمع کنید و با استفاده از قطره چکان مقدار کمی مایعات ادرار را به یک ظرف مخصوص منتقل کنید
  • چوب آزمایش را در ناحیه جریان ادرار مورد انتظار خود قرار دهید تا ادرار شما را در جریان جریان قرار دهد

بهترین قسمت آزمایش این است که شما می توانید این کار را در خلوت خانه خود انجام دهید. یعنی به سادگی جعبه تست را باز کنید ، دستورالعمل ها را دنبال کنید و منتظر زمان پیشنهادی برای مشاهده نتیجه باشید.

بعد از گذشت زمان انتظار توصیه شده ، آزمایشات نتایج شما را به یکی از روش‌های زیر نمایش می دهد:

  • تغییر رنگ
  • یک خط
  • یک نماد ، مانند جمع یا منها
  • کلمات “باردار” یا “باردار نیست”

چه زمانی می توانید آزمایش بارداری بدهید؟

برای دقیق ترین نتیجه باید منتظر انجام آزمایش بارداری باشید تا یک هفته بعد از زمان همیشگی قاعدگی است.

اگر نمی خواهید صبر کنید تا قاعدگی خود را انجام نشده ببینید ، باید حداقل یک تا دو هفته بعد از رابطه جنسی صبر کنید. اگر باردار باشید ، بدن شما به زمان نیاز دارد تا سطح HCG قابل تشخیص را ایجاد کند.

این کار معمولاً هفت تا ۱۲ روز پس از کاشت موفقیت آمیز تخمک طول می کشد.

اگر آزمایش در چرخه شما خیلی زود انجام شود ، ممکن است نتیجه نادرستی دریافت کنید.

در اینجا برخی از نشانه هایی که بعنوان علائم بارداری است را عنوان می‌کنیم:

قاعدگی یا پریود نشده اید

یکی از اولین و قابل اعتمادترین علائم بارداری ، از دست رفتن قاعدگی است.

اگر چرخه زمان قاعدگی یا پریود خود را از نزدیک پیگیری نکنید ، ممکن است دشوار باشد که تشخیص دهید تاخیر دارید یا نه.

بسیاری از خانم ها سیکل قاعدگی ۲۸ روزه دارند. اگر بیش از یک ماه از آخرین قاعدگی گذشته است ، آزمایش بدهید.

به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات به دلیل استرس ، رژیم غذایی ، ورزش یا برخی شرایط پزشکی ممکن است پریود شما به تأخیر بیافتد یا از آن بگذرد.

در صورت مشکوک بودن به بارداری به جریان خود نیز توجه کنید. معمولاً در هفته های اولیه خونریزی خفیف یا لکه بینی احساس می شود زیرا تخمک در حین کاشت در لایه رحم فرو می رود.

هرگونه تفاوت در رنگ ، بافت یا مقدار خون را یادداشت کنید و در صورت خونریزی و آزمایش مثبت بارداری با پزشک خود تماس بگیرید.

در بدن گرفتگی عضلات دارید

کاشت می تواند احساسی شبیه گرفتگی های قاعدگی در شما ایجاد کند. در اوایل بارداری ، ممکن است این ناراحتی را احساس کنید و فکر کنید که همان درد قاعدگی شما است ، اما پس از آن دیگر آن درد به وجود نمی آید.

سینه های شما درد می گیرد

از آنجا که بدن زنان در بارداری استروژن و پروژسترون زیاد تولید می کند ، این هورمون ها برای حمایت از رشد کودک تغییراتی در بدن شما ایجاد می کنند.

سینه های شما ممکن است به دلیل افزایش جریان خون احساس لطافت کرده و بزرگتر به نظر برسند. ممکن است نوک پستان شما صدمه دیده و رگها در زیر پوست تیره به نظر برسند.

از آنجا که بسیاری از زنان در روزهای منتهی به پریود ناراحتی پستان را نیز تجربه می کنند ، این علامت همیشه نشان دهنده بارداری نیست.

احساس متفاوتی دارید

همراه با گرفتگی و پستان درد ، بارداری در اوایل می تواند باعث موارد زیر شود:

  • حالت تهوع
  • بیزاری از غذا
  • خستگی
  • تکرر ادرار

با گذشت هفته ها ، این علائم ممکن است قبل از اینکه سطح HCG شما در اواخر سه ماهه اول کاهش یابد ، تقویت شوند. شما بدن خودتان را می شناسید ، بنابراین به بدن خود توجه کنید.

علائم جسمی غیرمعمول می تواند شما را وادار به انجام آزمایش بارداری کند.


درخصوص آزمایشات دوران بارداری بیشتر بدانید


جلوگیری از بارداری ناموفق باشد

قرص های جلوگیری از بارداری ، کاندوم و سایر انواع وسایل پیشگیری از بارداری بطور ۱۰۰ درصد جلوگیری نمی کنند. به عبارت دیگر ، صرف نظر از اینکه مراقب هستید ، همیشه احتمال بارداری وجود دارد.

با وجود توجه به نوع پیشگیری مربوط به کنترل بارداری ، اگر هر یک از علائم ذکر شده را تجربه کردید ، آزمایش بارداری را انجام دهید.

خطا یا نقص انسانی نیز می تواند منجر به بارداری بدون برنامه شود. مصرف قرص های ضد بارداری روزانه دشوار است. طبق آمار از هر ۱۰۰ زنی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کند، ۹ زن باردار می شود.

کاندوم هم می تواند پاره شود و یا به طور نادرست استفاده شود. طبق آمار از هر ۱۰۰ زنی که برای پیشگیری از بارداری به کاندوم اعتماد می کنند ، تقریباً ۱۸ زن باردار می شود.

اگر نگران نارسایی پیشگیری از بارداری هستید ، از پزشک خود در مورد روش های جایگزین پیشگیری از بارداری ، مانند دستگاه داخل رحمی (IUD) سوال کنید.

طبق آمار ، هر سال از هر ۱۰۰ زنی که از IUD استفاده می کنند کمتر از یک نفر باردار می شود.

وقتی شک دارید ، آزمایش بارداری بدهید!

زنان فعال جنسی در سن باروری هر ماه حتی در صورت استفاده از محافظ ، شانس بارداری دارند. سیگنال های خاصی وجود دارد که ممکن است بدن شما ارسال کند و شما را وادار به انجام تست بارداری کند.

برای داشتن بهترین نتیجه ، پس از اینکه فهمیدید قاعدگی شما انجام نشده ، آزمایش حاملگی بدهید. بدین صورت که:

آزمایش زود هنگام به شما این امکان را می‌دهد که از کودک خود مراقبت های مناسب را انجام دهید و در صورت لزوم مراقبت های دوران بارداری را نیز شروع کنید.

در صورت داشتن نتیجه مثبت آزمایش بارداری ، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید تا درباره گزینه ها و مراحل بالقوه بعدی خود صحبت کنید.

آزمایش و نمونه گیری در منزل برای بارداری چقدر دقیق است؟

آزمایشات بارداری و نمونه گیری در منزل (HPT) کاملاً دقیق هستند. آنها با تشخیص وجود گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در ادرار ، که در هنگام وقوع بارداری تولید می شود ، کار می کنند.

با این حال ، آزمایشات مختلف قادر به شناسایی مقادیر مختلف هورمون هستند. سطح hCG در ابتدای بارداری بسیار کم است و باعث می‌شود برخی از HPT ها نتیجه منفی کاذب بدهند.

اگر نتیجه منفی در آزمایش بارداری گرفتید و هنوز چند روز از زمان پریود نشدن گذشته ، باید دوباره آزمایش بدهید.


درمورد مزایای نمونه گیری در منزل بیشتر بدانیم….


این مطالب بیانگر نظرات متخصصان پزشکی ما است. تمام مطالب کاملاً اطلاعاتی است و نباید به عنوان توصیه پزشکی در نظر گرفته شود.

اقتباس شده از: Healthline

3 پاسخ
  1. افسانه
    افسانه says:

    وای چقدر خوب شده که آزمایشات را در منزل هم گرفته می شود و مخصوصا که آزمایش بارداری هم گفته شده که انجام می شود.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *