ویروس HPV و بارداری

ویروس HPV و بارداری

مواردی که زنان باردار باید در مورد ویروس  HPV و بارداری بدانند:

زنانی که قبل و یا در دوران بارداری به ویروس HPV مبتلا می‌شوند ، ممکن است نگران باشند که آیا ویروس HPV می تواند به کودک و جنین آنها آسیب برساند یا خیر؟

در بیشتر موارد ، این ویروس بر جنین در حال رشد تأثیر نمی‌گذارد. عفونت ناشی از ویروس HPV که می تواند خود را به صورت زگیل تناسلی غیرطبیعی نشان دهد هم معمولاً در نحوه مراقبت از زنان باردار تغییرب ایجاد نمی‌کند.


ممکن است بخواهید این مقاله را هم بخوانید: ویروس HPV چیست؟


تلاش برای باردار شدن ، بدون HPV

زنانی که می خواهند باردار شوند بهاتر است قبل از بارداری آزمایش تشخیص ویروس HPV را انجام دهند تا مطمئن شوند که به ویروس آلوده نشده‌اند.

اگر خانمی مرتباً آزمایش پاپ اسمیر را انجام داده باشد ، آزمایشگاه هرگونه ناهنجاری در این مورد را به پزشک وی هشدار می‌دهد تا از نظر ابتلاغ به ویروس HPV بیشتر بررسی شود.

هنگامی که یک زن باردار می‌شود ، در اولین ویزیت اگر از نظر غربالگری به روز نباشد ، آزمایش پاپ اسمیر انجام می شود تا در صورت مشاهده ناهنجاری ، پزشک آزمایشات بیشتری را تجویز کند.

این آزمایشات اضافی می‌تواند شامل آزمایش ویروس HPV باشد. ویروس HPV با سرطان دهانه رحم در ارتباط است. همچنین ممکن است پزشک تصمیم بگیرد کولپوسکوپی انجام دهد که در آن از برای بررسی دقیق دهانه رحم و تغییرات غیر طبیعی بافت استفاده می‌شود.


ممکن است بخواهید این مقاله را هم بخوانید: تست پاپ اسمیر چیست؟


بارداری در زنان مبتلا به ویروس  HPV

زنانی که سابقه‌ی ابتلا به ویروس  HPV دارند باید مطمئن باشند که پزشک این موضوع را می‌داند. چنانچه سابقه ابتلا به زگیل تناسلی ، تغییر بافت در دهانه رحم (مانند آزمایش پاپ غیرطبیعی) ، سابقه درمان جراحی پاپ غیرطبیعی یا سایر مشکلات دارند، باید به پزشک خود اطلاع دهند.

پزشک باید اینگونه افراد را از نزدیک تحت نظر داشته باشد ، زیرا تغییرات سریع سلول می‌تواند در دوران بارداری رخ دهد.

بارداری با ویروس HPV

بارداری با ویروس  HPV

تاکنون هیچ ارتباطی بین ویروس  HPV و سقط جنین ، زایمان زودرس یا سایر عوارض بارداری یافت نشده است.

همچنین ، خطر انتقال ویروس به نوزاد نیز بسیار کم در نظر گرفته می شود.

در صورت مثبت بودن آزمایش یک خانم باردار به انواع پرخطر ویروس HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم ، پزشک باید در حین بارداری تغییرات بافت دهانه رحم را کنترل کند.

در برخی از زنان باردار مبتلا به ویروس HPV ، ممکن است تغییرات بافتی در دوران بارداری افزایش یابد. در حد امکان ، پزشکان درمان را به تعویق می‌اندازند ، زیرا ممکن است منجر به زایمان زودرس شود.

اگر یک زن باردار زگیل تناسلی داشته باشد ، پزشک حتماً بررسی می کند که آیا زگیل بزرگتر شده یا خیر؟

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث تکثیر یا بزرگتر شدن زگیل شود. گاهی اوقات زگیل ها خونریزی هم می‌کنند.

بسته به میزان اندازه زگیل ، پزشک ممکن است درمان را به بعد از زایمان موکول کند. اما اگر زگیل‌ها آنقدر بزرگ شوند که باعث انسداد واژن شوند ، ممکن است لازم باشد قبل از زایمان برداشته شوند.

زگیل های تناسلی را می توان با جراحی ، با درمان شیمیایی یا با جریان الکتریکی از بین برد.

ویروس HPV و زایمان

خطر انتقال ویروس HPV به کودک در هنگام زایمان بسیار کم است. حتی اگر نوزادان به ویروس HPV مبتلا شوند ، بدن آنها معمولاً ویروس را به خودی خود پاک می کند.

حتی اگر مادر نوعی ویروس HPV داشته باشد که باعث سرطان دهانه رحم شده باشد ، کودک می تواند با خیال راحت زایمان کند.

بیشتر اوقات ، نوزادی که از زنی با زگیل تناسلی متولد می‌شود ، عوارض مربوط به ویروس  راHPV ندارد. در موارد بسیار نادر ، نوزادی که از مادر مبتلا به زگیل متولد شده ، به زگیل در گلو دچار می‌شود.

این بیماری پاپیلوماتوز تنفسی نام دارد و برای جلوگیری از رشد و انتشار زگیل در مجاری تنفسی نوزاد ، به جراحی مکرر لیزر نیاز دارد.

مدیریت ویروس HPV پس از زایمان

اگر آزمایش پاپ اسمیر در دوران بارداری غیرطبیعی باشد ، پزشک احتمالاً چند هفته بعد از زایمان آزمایش پاپ دیگر را انجام می دهد.

گاهی اوقات ، تغییرات سلول های دهانه و گردنی پس از زایمان از بین می‌رود و نیازی به درمان نیست.

حتی گاهی اوقات، زگیل های تناسلی نیز برطرف می شوند. اما در صورت عدم رفع ، پزشک باید درمان را پس از زایمان آغاز کند.

اقتباس شده از: webmd

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *